EERSTE EDITIE PSICOTRÓPICOS
Het Berlijnse festival voor Braziliaanse muziek strijkt vrijdag 5 juli voor het eerst neer in Amsterdam!
Eenzaamheid groeit met de dag, vooral onder jongeren. Recent onderzoek van Humanitas toont aan dat er steeds meer jonge mensen om hulp vragen. Maar het vinden van vrijwilligers uit dezelfde leeftijdscategorie blijkt een uitdaging te zijn. Daarom lanceert Humanitas tijdens de Week tegen Eenzaamheid (28 september t/m 4 oktober) een landelijke uitdaging, met artiest en woordkunstenaar Dio.
Eerder riep Dio al op om het woord 'vrijwilliger' te vervangen. Nu gaat hij nog een stap verder: hij brengt een speciale track uit waarin hij heel Nederland uitdaagt om een tekst te schrijven op zijn beat!
Het gekozen woord en de ‘16 bars challenge’
In een video bespreekt Dio zijn keuze voor het woord "Geluksdeler" en start hij een "16 bars challenge" waarin hij zijn beat creëert. Hij daagt jou en heel Nederland uit om zijn introtekst over dit thema en het nieuwe woord "Geluksdeler" aan te vullen met een eigen tekst. Dit kan een songtekst, rap of spoken word interpretatie zijn. Doe mee en deel jouw interpretatie via www.humanitas.nl/ode.
Vrijwilligerswerk waardevol, maar wat is het?
Uit een onderzoek van Humanitas in samenwerking met Grolsch blijkt dat bijna de helft (46%) van de ondervraagden de term "vrijwilligerswerk" te breed vindt, en ruim drie op de tien geeft aan niet precies te weten wat het inhoudt als iemand zegt vrijwilligerswerk te doen (32%). Opvallend is dat 98% van de ondervraagden aangeeft dat vrijwilligerswerk waardevol is. Tweederde geeft zelfs aan dat vrijwilligerswerk onmisbaar is voor de samenleving (62%).
Jerzy Soetekouw, directeur bij Humanitas, benadrukt: "We zien dat er steeds meer jonge mensen bij ons om hulp vragen. Deze groep matchen met iemand uit dezelfde leeftijdscategorie is nu heel lastig. Door het concept van vrijwilligerswerk anders te laden, hopen we mensen aan te trekken die zich er eerder van verwijderd voelden. Vrijwilligerswerk is namelijk niet alleen een belangeloze daad voor een ander, maar ook een investering in jezelf, menselijke verbinding en het maken van een verschil."
De actie "Een Ode aan… De Geluksdeler" is een initiatief van Humanitas en wordt gesteund door Grolsch 0.0%. Check voor meer informatie: www.humanitas.nl/ode